14 mei 2011

#17 Ontdek je plekje, ontdek Google Maps en Street View

Google Maps is een van de grootste zegeningen van het internet, en een van de weinige toepassingen die ik nog niet kende voordat Google het programma in 2004 kocht. Kort daarna stuitte ik erop, en heb sindsdien met verbazing gezien hoe het almaar verder is uitgebouwd en van nieuwe functies voorzien. M'n eerste kaart maakte ik in 2007 zie ik. Wie wat bewaart die heeft wat. Op de kaart is een piepklein stukje binnenstad te zien, maar ik weet bij Allah niet meer waarvoor ik hem destijds heb gemaakt.


Naamloos weergeven op een grotere kaart

Nee, ik liep in die tijd niet rond met geslachtsziektes, zeg ik maar meteen tegen degenen die de Groenburgwal wel erg prominent op de kaart vinden staan.
Daarna heb ik hooguit nog een handjevol kaarten gemaakt. Dat komt denk ik omdat Maps zo verdomde handig in gebruik is, en bovendien de functionaliteit almaar groeit, waardoor een gemaakte kaart gedateerd is op het moment dat je hem weer opduikelt. Moet je ergens naartoe en wil je weten hoe je er komt? In een handomdraai maak je er een.

Maar het is cursustijd. Om het de bedevaartgangers makkelijker te maken na mijn zaligverklaring, die me zeven jaar na mijn dood te wachten staat (ja, tegenwoordig wordt iedere boerenlul met de juiste connecties na zijn dood zalig en soms vervolgens als ie er een beetje aan trekt heilig verklaard; Pools zijn is daartoe echt geen voorwaarde), heb ik een nieuwe kaart gemaakt met de titel waar ik heb gewoond. Hierop staan alle adressen waar vóór mijn huidige adres m'n tafel en m'n bed langer dan een maand hebben gestaan. Een bedevaartganger/gangster met gezonde benen moet in staat zijn om ze in een halve dag af te werken, inclusief twee pauzes en een weesgegroetje voor het Mariabeeldje bij elk adres.


waar ik heb gewoond weergeven op een grotere kaart

Ik mis nog een functie om razendsnel de slimste route te berekenen die langs alle adressen komt.

Een toepassing die ik de laatste jaren gebruik, is gegevens vanuit Maps exporteren naar mijn GPS. Erg praktisch, met name tijdens vakanties, als ik in onherbergzame streken die nog niet gekerstend zijn, laat staan van internet voorzien, een paar bouwvallen wil bezoeken afkomstig van heidense beschavingen. Thuis, waar nog internet is, de adressen inponzen in Maps, GPS aansluiten, en exporteren maar. Vervolgens de jungle in met de jeep en, als die niet verder meer komt, met een kapmes in de ene hand en de GPS in de andere voorthakkend tot de afstand tot het object 8 meter genaderd is - dat is ongeveer de nauwkeurigheid van mijn Garmin in deze streken.

Leukste toepassing van Maps vind ik Streetview. Op Streetview staat mijn fiets.


Maar het is gewoon een leuk tijdverdrijf om virtueel een beetje door en stad of een dorp te dwalen. Jammer dat die stomme Duitsers Streetview hebben verboden. Over het algemeen zijn de buitenlanden nog niet bijzonder goed vertegenwoordigd in Streetview. Ik kan bijna niet wachten tot Google het mogelijk maakt om miniatuur helikoptertjes voorzien van camera's op afstand te besturen.

Tot slot: herinner ik me nu dat ik ooit via Flikker een paar foto's op Maps heb geflikkerd. Hoe ga ik die terugvinden? Geen idee.

3 opmerkingen:

John Watson zei

HI!
nice Blog...Great to know...
garmin astro 220 tracking system is an excellent discovery of its kind!!

Dimitar Ruskov zei

Hoi Frank!
Kan je raden wat voor gebouwtje dit is??? Het is er uit als een wc aan de kant van de weg maar het is dat zeker niet!:))

http://maps.google.nl/maps?f=q&source=embed&hl=nl&geocode=&q=Puhoi,+Auckland,+New+Zealand&sll=52.48278,5.515137&sspn=3.097808,6.844482&ie=UTF8&hq=&hnear=Puhoi,+Auckland,+Nieuw-Zeeland&layer=c&cbll=-36.512414,174.661407&panoid=viktVGq9GVRc75LdAfD1BQ&cbp=13,122.1,,0,-0.78&ll=-36.529709,174.665322&spn=0,0.036478&z=14

dr. Frankl zei

Nou coach, het lijkt wel wat op de bieb van Puhoi. maar de laatste keer dat ik daar was, hing er nog keurig een bordje met de tekst Puhoi Town Library of zoiets.
Maar misschien is dit enige filiaal inmiddels wegbezuinigd?