30 mei 2011

#19 Sociale netwerken en wat er in te doen is



Vandaag hou ik het even kort. Mijn sociale thuisnetwerk heeft wat hulp nodig bij het aardappelschillen, en als ik vanavond niet op mijn sociale sportnetwerk verschijn, dondert het hele team in elkaar.

U had het over BBS-en, ofwel bulletinboards? Een golf van nostalgie overvalt me. Alles ging nog over de gewone telefoonlijn met een 14k - of later 28k - modempje. Die dingen kraakten zo lekker, hier nog te horen:



Het heette nog geen internet, van sociale netwerken had nog nooit iemand gehoord, maar ze bestonden natuurlijk wel, naar onze huidige maatstaven anno 30 mei 2011 17.41. Met een bulletinboard kon je gewoon eenvoudige tekstberichtjes uitwisselen, of piepkleine progjes.
Maar nostalgie moet niet worden verward met ressentiment. Het was een mooie tijd met zo'n krakend Roboticje en een stuk of zeven van die kerstboomlampjes, maar goddank ligt die achter ons. Snelheden werden verdubbeld, en zoals deze commercial zo mooi laat zien, waren 28K-modemgebruikers in notime equivalenten van Neanderthalers. Vandaag voelen wij ons een hele bink; bekeken door de ogen van mensen van morgen dragen wij echter berenvellen. Als we al wat dragen.



U noemde ook usenet? Voor mij sinds 16 jaar onmisbaar, en naar mijn idee steeds zwaarder onderschat vanwege het gemak waarmee informatie kan worden uitgewisseld over ieder willekeurig onderwerp, ondanks de zeer geringe bandbreedte die er vereist was, en ondanks de technische (maar ook principiële) onmogelijkheid tot moderatie.
De beste archiveerder van usenet was Dejanews. Tien jaar geleden werd dit overgenomen door Google, en ik heb sterk de indruk dat Google het de laatste jaren wat laat verstoffen. Het wordt steeds moeilijker om berichten terug te vinden op inhoud, wat de schurft is voor de praktische toepasbaarheid.
Ja, ik schrijf dit maar in de verleden tijd. Want terwijl het oude usenet langzaam afbladdert, zijn moderne web-only fora sterk in opkomst. Daar zal wel samenhang tussen bestaan.

Iedere boerenlul kan zo'n forum oprichten, en iedere boerenlul doet dat ook. Dit heeft voor- en nadelen.
Stel er komt een nieuw apparaat op de markt. In een mum van tijd hebben dan minstens drie boerenlullen een forum opgericht over dit apparaat, waar je terecht kan met al je problemen en tips. Die versnippering is wat onpraktisch, zeker als je gewoon even snel een oplossing wil voor een technisch probleempje dat je hebt. Niet zelden gaan dergelijke fora elkaar vervolgens beconcurreren, zowel boven als onder de gordel; allemaal willen ze de grootste boerenlul zijn. Had je je ingeschreven als lid, dan is dat elke keer een vervelend gevecht tussen loyaliteit en ethiek.

Geweldig forum waar ik heel wat jaartjes (ere)lid ben geweest, was het kort geleden dankzij de nepstichting Brein door de rechter verboden FTD . Je vond hier links naar alle progjes, films en meer waar je naar op zoek was, maar ook antwoord op al je vragen over deze progjes, films en meer. Ondanks de enkele honderdduizenden leden werd het vanwege de uitstekende moderatie geen zooitje, en misschien wel door het niet-commerciële karakter barstte het in dit sociale netwerk vsn de enthousiastelingen die zonder morren een deel van hun tijd besteedden aan het helpen van behoeftigen.
FTD is dus de nek omgedraaid. Met superslimme en per definitie door Brein ontraceerbare opvolgers zoals Spotnet, Spotlite, en het geniale Spotplanet, dat de look en feel heeft van FTD, kan je hetzelfde. Maar het wordt nooit meer wat het was.

Wat? Schoolbank? Schei toch uit. Ik denk erover om me maar eens uit te schrijven. Ja, en meteen ook uit Schoolpagina. Goed voorbeeld trouwens van twee sociale netwerkjes die elkaar beconcurreren zonder dat iemand daar beter van wordt.

Twitter, Facebook, Hyves? Door de plee ermee. Ik beleef veel meer plezier aan het Britse fascistische forum Blood & Honour . Aan de diversiteit van de subfora valt goed te zien wat internet uiteindelijk betekent voor de democratisering nieuwe stijl, en voor het waarheidsgehalte van Nietzsche's voorspellingen ten aanzien van de neerwaartse nivellering dankzij de mogelijkheid van iedere klootzak om zijn stem te laten horen.
Voor wie geen zin heeft om lid te worden van Blood & Honour hier een schermschot van een deel van de subfora:


Opvallend stil op dit forum trouwens over de maandag gehaktdagachtige afslachting van de Ariërs van Man United door de Baskische apen, een paar dagen terug.
Ik zal maar niet verklappen waar ik nog meer lid van ben, maar wil wel zeggen dat undercover gaan nog nooit zo eenvoudig is geweest.

Genoeg geluld. Digitale sociale netwerken zijn veranderlijker dan het weer. Ik maak er volop gebruik van, maar net als met drank streef ik naar matigheid, en wellicht dankzij de genen van mijn oorspronkelijk Nederlands Hervormde nononsense grootvader van vaders kant ook een beetje naar nut.

Wat de bieb kan met sociale netwerken? Al sla je me dood. Het probleem is dat tegen de tijd dat een OB in een Beleidsplan de intentie heeft vastgelegd om meer met een bepaald modern sociaal netwerk te gaan doen en dit keurig door de OR heen is geloodst, dit specifieke netwerk alweer zo sterk verouderd is dat het de kwalijke geur van oubolligheid verspreidt, en het dientengevolge eerder antireclame dan reclame is voor deze OB. Ik stel voor om ons als bibeleteken eerst maar eens te bezinnen op dit probleem.

Geen opmerkingen: