23 mei 2011

#18 Catalogiseer je boekenkast met LibraryThing




Leuk ding dat bibeleteekding. Echt wat je noemt een hebbedingetje voor de MID-er die alles al heeft. Eerste boek dat ik erop zette was drie jaar geleden, een van m'n lievelingswerkjes: Codex Seraphinianus. Destijds (ruim een kwart eeuw geleden) voor vrij veel geld gekocht, en inmiddels een klein fortuin waard.

Maar eerlijk is eerlijk: ik doe niet zo veel met Librarything. Zet er soms in een ADHD-bui weer eens een paar boeken op, en pak dan gewoon een plankje in m'n boekenkast. 67 staan er nu in. Als ik dan op een titel klik die ik heb ingevoerd, kom ik altijd Leo Willemse tegen. Die heeft dat boek ook gelezen. Dat lijkt vreemd, maar is het niet: Leo heeft alles gelezen, dus ook de boeken die ik gelezen heb. Bovendien heeft hij van elk boek een bespreking geschreven, of is daar mee bezig. De meerwaarde van bibeleteekding wordt denk ik pas zichtbaar als je er veel tijd in steekt. Waarde niet in goudstaven uitgedrukt, maar in genoeglijke uurtjes, al uitzoekend met welke types je de meeste boeken gemeen hebt (dat kan confronterend zijn, en wordt afgeraden aan mensen die in therapie zijn of anderszins labiel).

Beetje spelen, beetje rommelen op de site, beetje neuzen in nutteloze statistieken, en zoals dat gaat met gadgets: daarna hou ik het weer een tijdje voor gezien.

Hieronder de widget naar mijn boeken op het bibeleteekding. Heb trouwens nog zeker 50 boeken liggen die me allemaal smekend aankijken: "Lees me! Lees me!" Dus kappen maar met dit blogstukje.

Geen opmerkingen: