10 april 2011

#11 Ontdek wiki's en hoe bibliotheken ze kunnen toepassen



Ik heb zelden met wiki's gewerkt, maar sta open voor de mogelijkheden die ze bieden.
Van de links op de site van Amsterland vind ik de pagina van Frankwatching het interessantst. Niet alleen het stuk van Frank zelf, maar ook de reacties daarop. Duidelijk blijkt dat er behalve een theorie ook een praktijk is.
De theorie is: laagdrempelig en efficiƫnt kennis delen.
De praktijk is of kan zijn: kennis wordt niet altijd met de juiste mensen gedeeld, en veroudert net zo snel als de kennis op de vermaledijde intranetjes.

De in het Amsterland aangedragen wiki's geven geen duidelijk beeld van hoe intensief ze worden gebruikt en bijgehouden, en door wie allemaal. Van sommige is de laatst toegevoegde informatie alweer twee jaar oud.
Andere wiki's laten vooral meta-informatie zien van wiki's, of geven overzichten van een paar duizend blogs die een paar duizend bibliothecarissen op dagelijkse, wekelijkse of jaarlijkse basis bijhouden. Is dit handig? Is dit onhandig?

Ik denk hardop na over informatie. Informatie heeft dezelfde innerlijke dynamiek als een bureaucratie: ze zoekt naar manieren om zichzelf te vermeerderen. Naar mijn opvatting moeten we juist streven naar minder informatie (en bureaucratie).

Dit is de essentie van het informatietijdperk waar we sinds een jaar of 15 in aan het glijden zijn: we verzuipen in de informatie, en ondertussen wordt het alleen maar moeilijker om de informatie waar we wat aan hebben te onderscheiden van de informatie waar we niet naar op zoek zijn. Met de komst van het informatietijdperk is het zoeken naar informatie verschoven naar het negeren ervan.

Wellicht kunnen wiki's daar toe bijdragen, maar dan op een veel ad hokkerige manier dan in de aangedragen voorbeelden het geval is. Je moet razendsnel en vrijwel drempelloos een wiki kunnen starten en bewerken met de mensen die een bepaald gemeenschappelijk ad hoc belang delen. Voordelig is het uitgesproken platte karakter van een wiki. Er is geen hiƫrarchie, geen hoofdredactie, geen censuur, hooguit een moderator die wat invloed kan uitoefenen op structuur en lay out.

Op het ODE tobben we met het probleem dat er allerlei praktische weetjes zijn waar je heel goed zonder kan, totdat je zo'n weetje een keer nodig hebt om een specifiek probleem te lijf te gaan dat op die verdieping speelt. Voorbeeld: ik werk eens een keertje op de jeugdafdeling. Er komt een groep mensen die het theatertje heeft gereserveerd, maar dit zit dicht met een slot met geheime code. Wat is die code? Er staan 30 mensen te trappelen, dus er is haast bij.
Ik heb wel eens voorgesteld om dergelijke informatie ongestructureerd in een document te gooien dat op elke verdieping toegankelijk is. Je gebruikt dan de zoekfunctie om de informatie terug te vinden waar je zo dringend naar op zoek bent. Om de informatie op peil te houden is een klein beetje zelfdiscipline van het personeel nodig.

Toen ik dit idee voor het eerst opperde, een jaar of 6 geleden denk ik, vond het geen enkele weerklank. Zou de tijd er nu wel rijp voor zijn, dankzij het gemak van wiki?
Er is maar 1 manier om daarachter te komen: er gewoon aan beginnen. Misschien doe ik dat wel.

Een piepklein wiki-tje van mij staat er in inmiddels. Het is een kennisbank voor de meest beruchte problemen en hun oplossingen, behorend bij het monteren met een bepaalde versie van een bepaald pakket. De wiki is bedoeld voor iedereen in de biep die zich bezighoudt met filmprojecten.

Even over de opdracht, een favoriet toevoegen aan een favorietenwiki: na twee mislukte pogingen om mijn bijdrage te leveren, is mijn conclusie dat deze wiki voor mij te hoogdremeplig is. Dat is jammer voor iedereen, want ik had mijn favoriete duivekater erop willen zetten.
Hier als troost een plakje, dat kort na het maken van de foto in mijn mond belandde.
Wil je de korreltjes geraspte citroenschil zien? Klik dan even op het plakje.

Geen opmerkingen: