27 april 2011

#15 Ontdek wat YouTube video te bieden heeft


Youtube is leuk, te leuk eigenlijk. Youtube is verslavend, en het ODE een dealer die dagelijks honderden gebruikers in de gelegenheid stelt om hun ding te doen. Gratis en voor niets!
Youtube zit ook op m'n mediaplayer, zodat ik thuis lekker op de tullefiesie naar filmpies kan kijken van 's ochtends vroeg tot 's ochtends vroeg.

Aanvankelijk had Google zelf een filmpjes-site. Vervelend voor de verslaafde gebruiker, die steeds hiertussen moest switchen en Youtube, omdat veel filmpies wel op de ene site stonden maar niet op de andere.
In zijn onmetelijke wijsheid heeft Google toen echter de creditcard getrokken, Youtube opgekocht, en de eigen filmpjesdienst opgeheven.

Op dat moment had ik al een Youtube-account. Ik kreeg een keurig meeltje van Google dat ik voortaan met mijn Google-gegevens kon inloggen, en klaar was dr. Frankl.

De laatste tijd maak ik zelf wel eens een filmpje. Dat zet ik dan op Youtube en wel hier.

Ook geef ik samen met collega R.incidenteel filmles, en dat zet ik dan
hier.
Het stelt nu nog niet zo veel voor, maar het aantal filmpjes op beide accounts zal gestaag groeien.
Sporadisch gebruik ik Youtube om film-experimentjes te delen. Ik zet ze dan in een afgeschermde omgeving, waar de link voor nodig is om ze te kunnen bekijken.
Uploaden doe ik met Chrome. Chrome heeft standaard een erg handige applet: je hoeft filmpjes alleen maar op een vakje van de uploadpagina te schuiven, en het uploaden begint, waarna het filmpje ook nog eens automatisch naar het juiste bestandsformaat wordt geconverteerd. Een enkele keer kloppen daarna de beeldverhoudingen niet meer. Het is daarom zaak om te noteren welk formaat je precies hebt geupload; dan weet je voor de volgende keer ook meteen of dat de goeie is.

Geen opmerkingen: