26 april 2011

#14 Instant Messaging


M'n eerste ervaring met online kwekken had ik een kleine 20 jaar terug. Zomaar wat lullen met Americanen: wat een wonder! Het bezorgde me dezelfde sensatie als mijn eerste ruimtereis, en de eerste keer dat ik Startrek op een kleurentv zag.
Met twee van die Americanen heb ik nog een tijdje contact gehouden, zelfs na mijn ontdekking dat online kwekken voor hen al jaren gelijk stond aan eten en drinken. Later stuurden ze me een fotootje van zichzelf: twee met hun luie stoelen vergroeide dikkerds, die beter eens wat aan sport zouden doen. Een van hen is kort nadien overleden aan een hartaanval. Hij was ergens begin 40, en liet twee kinderen na.

Sindsdien heb ik nog wat chatprogjes gebruikt, waaronder MSN, ICQ en kom.... hoe heette het ook alweer: een Spartaans uitziend venster waar van tevoren heel wat op moest worden ingesteld.
Maar chatten is toch nooit mijn ding geworden. Het is me te vluchtig, en gaat me niet diep genoeg. Ook met mijn vrienden gaat m'n voorkeur uit naar mail-contact boven chatten. Ik wil over een zin kunnen nadenken en er aan kunnen sleutelen. Chatten doe ik dus allang niet meer. De laatste keer was een jaar of wat geleden, toen ik voor een andere cursus aan het chatten sloeg met de babbelbox van Aladin. Dat was best gezellig, maar niet erg praktisch.

Op m'n blog heb ik nu een kwekplek ingericht. Omdat ik niemand wil lastigvallen met mijn eigen gekwek, heb ik maar even een gesprek met mezelf gedaan, door op twee verschillende merken browser in te loggen onder verschillende accounts. Het is een onverwacht interessante chatsessie geworden, die nieuwe vergezichten heeft geopend:


Chatten kan best nuttig zijn binnen dit bedrijf. Je moet wel twee dingen zien te voorkomen:

- Dat het hele bedrijf dingen te zien krijgt die slechts voor enkelen van belang zijn
- Dat het ontaardt in zwakzinnig gelul.

Doel is: snelle kennisoverdracht van praktische zaken.
Allereerst moeten er chatgroepen worden gemaakt: 1 per verdieping, 1 per vestiging, 1 per logistieke eenheid, en misschien nog wel een paar. Uiteraard overlappen die elkaar.
Streven moet zijn om zo gericht mogelijk een vraag te stellen, waarbij alleen de relevante chatgroep wordt aangeroepen/uitgenodigd.
Mocht het zinvol zijn, dan moet ook het hele bedrijf kunnen worden aangeroepen.

Als ik het voor het zeggen had, zou ik zeker eens experimenteren met deze formule - over details, zoals het te gebruiken progje, worden we het dan wel eens.

Geen opmerkingen: