23 maart 2011

Bloggen alsof het gedrukt staat

Kort voor ik aan de 23dingencursus begon, had ik een diepzinnig gesprek met een 23dingencoach, die heel belezen is en bovendien een verfijnde smaak heeft. We praatten over het oude literaire probleem van de verhouding tussen verdichting en waarheid, en de creatieve mogelijkheden die de spanning tussen deze twee geeft. Zou een blog een geschikt medium te zijn om hiermee te experimenteren?
Ze herkende een twinkeling in mijn ogen en riep vermanend, nog voor ik mijn standpunt had uitgesproken: Oh nee, dat gaat u niet doen, dr. Frankl!"
Naakt als ik ben tegenover de intuïtie van een vrouw, zoals een zondaar die bibberend staat voor de Lieve God, stotterde ik: "Ik doe het lekker toch hoor!"

Ik zal hier in het midden laten wat ik dan precies lekker toch wilde gaan doen. De vraag die echter blijft staan is deze:

Moet alles wat er in een blog staat, waar zijn of niet?

Van een krant verwachten we dat deze een duidelijk onderscheid maakt tussen feiten, opinies en fantasie (bijvoorbeeld in een feuilleton). In een wetenschappelijke studie verwachten we een basis van waarheid aan te treffen. Van een roman accepteren we dat er misschien dingen in staan die waar zijn, zonder dat we te weten komen welke dingen precies.
Maar in een blog? Het medium is nog zo nieuw, dat hierover nog geen coherente meningen bestaan.

Ik ben benieuwd wat m'n lezers vinden. Vandaar de enquete hiernaast.

Met de 23dingencoach, tevens mijn collega, heb ik om een (beperkt) aantal gouden sieraden gewed, dat het mij gaat lukken om jullie te laten geloven dat het bovenstaande gesprek werkelijk heeft plaatsgevonden. Ben ik daar in geslaagd of niet?

2 opmerkingen:

Leo zei

Wat werl waar moet zijn is dat je coach je vorderingen kan zien. Anders krijg jij later net als Charles Schwietert-zaliger een diploma -zonder-waarde....

boekenlegger21 zei

Of die collega ook echt een verfijnde smaak heeft en belezen is laten we in het midden, maar als je blog onwaarheden bevat, meld het dan even, of is dat juist het leuke(?) ervan?